Bordspellen
Spellen
Hall of Fame
Top 10
Wat moet je spelen ?
Who is Who
Overthehill.com
Leuke links
Online spelen
Trans America
Clans
Potala

Inloggen

FAQ
Logboek
2016
Logboek 2016

 

 

Eerlijk gezegd was ik Titan een beetje vergeten. Natuurlijk stond de doos op een prominente plaats tussen mijn mooiste spellen en aan de doos kon je zien, dat het heel veel gespeeld is, maar ik kon me de laatste keer dat ik de doos ook open had, eigenlijk niet meer herinneren. Zo gaat dat soms in het leven.
De herontdekking is het gevolg van een tip van Overthehill.com-maatje John Zonneveld. Titan luidde het einde van de flippo/Pokemon verslaving van mijn zoontje in. Pokemon exit, Titan revisited. Meestal electronisch gespeeld, maar zelfs deze digi-kid vindt het bordspel nog leuker.
Ben je zelf een digi-kid of ken je iemand met een Pokemon-verslaving, de sites zijn (zoek maar op Titan en Colossus):

http://www.coiinc.com/people/scug/ of http://colossus.sourceforge.net/

Je moet iets met Java-webstart doen om het werkend te krijgen, maar het is de moeite waard.

Het spel

In Titan is de speler de aanvoerder van een aantal legioenen, die zich over een werkelijk ingenieus bord bewegen en af en toe met legioenen van anderen vechten. De legioenen bestaan uit monsters. Griffioenen, behemoths, warlocks, cyclopen, angels, colossussen, enz, enz. Het bord bestaat uit verschillende gebieden, allemaal van een bepaalde soort: bergen, toendra's, jungle, etc.


Monsters

Ieder monster hoort in een bepaald gebied thuis en sommige zelfs in meerdere. Bijv. een cycloop is een bosmonster. Die hoort dus thuis in de Brush en de Jungle. Iedere keer dat een legioen zo'n gebied aandoet, kan je daar een nieuwe recruit monsteren. Een cycloop voor een cycloop, of nog veel beter, een behemoth als je al 3 cyclopen (zie het Jungle recruitment schema in het plaatje hieronder) in dat legioen verzameld hebt. En dan wat later in de Jungle voor 2 behemoths zo'n fabelachtige serpent. Wow.

Je hebt monsters in verschillende soorten en maten. De belangrijkste kenmerken van een monster zijn z'n kracht en z'n skill, uitgedrukt in 2 getallen, resp. links en rechts op de counter. Die geven aan hoe hard een monster kan lopen, hoe goed hij kan vechten en hoeveel klappen hij uitdeelt en kan incasseren. Als je wilt weten hoe sterk een monster is, dan kun je de getallen gewoon vermenigvuldigen, dat is dan ook meteen het aantal punten, dat je kan verdienen als je zo'n monster verslaat.
Een dragon is 9x3=27, een gargoyle 4x3=12 (zwakke broeder), een cycloop is 9x2=18, een behemoth is 8x3=24, een serpent is 18x2=36, brrr, alleen een colossus is nog erger, 10x4=40 en bovendien is die veel moeilijker te krijgen, dus een serpent is een geliefd, c.q. gevreesd verzamelobject.

Verder heb je sommige monsters die kunnen vliegen (een sterretje op de counter van het monster tussen de beide getallen) en sommige, die vanaf een afstandje kunnen schieten (het bliksem-symbooltje). In Titan-taal heet dat schieten rangestriken.

Het is iedere keer weer een hoogtepunt als jij als eerste speler een bepaald monster weet te recruiteren en hoe sterker hoe leuker.

Een geweldig detail is het feit, dat in het bordspel iedere counter uniek is. Het spel kent 27 cyclopen counters, maar op iedere counter staat de cycloop er net ietsje anders op.

De Titan

Een heel bijzonder speelstuk is de Titan. Dat ben je namelijk zelf. Ja, ja, er schuilt een Titan in ons allemaal…. Je hebt dus ook maar 1 Titan en je kan nergens een tweede Titan krijgen. Wordt je Titan ergens in een gevecht verslagen, dan eindigt het spel ook onmiddellijk voor jou. Al je monsters en legioenen worden van het bord genomen en worden geteld als punten voor degene, die jou heeft verslagen.
Ik herinner me een legendarische pot Titan met Albrecht Dekker. De drie andere spelers lagen er vrij snel uit, doordat hun Titans snel werden gepakt, maar Albrecht liet zich niet verschalken. Gedurende het spel had ik een enorme puntenvoorsprong opgebouwd en had veel mooiere monsters, maar ik kreeg zijn Titan maar niet te pakken. Je weet immers niet welke monsters zich in een legioen bevinden, je ziet alleen hoeveel het er zijn en je ziet welke nieuwe monsters er aangeworven worden.
En toen uiteindelijk sprong hij met zijn eigen Titan bovenop het legioen, waarin mijn eigen Titan zich bevond. Zeer tot mijn spijt heb ik dat titanengevecht toen verloren. Balen natuurlijk, maar aan de andere kant, als ik aan Titan denk, dan denk ik binnen ook meteen weer aan dat gevecht met Albrecht Dekker……

Het speelbord

Misschien wel de belangrijkste reden, waarom Titan zo bijzonder en aantrekkelijk is, is dat ingenieuze bord. Hieronder een gedeelte van dat bord.

Je ziet in dit voorbeeld 3 legioenen, 2 stapels behorende bij de "blauwe" titan, eentje van 4 monsters en eentje van 5 en de stapel van de "gouden" titan met 5 monsters. Het enige, dat je van de stapels van de anderen ziet is het dekschild (voor blauw een anker en eentje met een adelaar en de gouden met een dolk). Je weet dus wel hoeveel monsters je tegenover je hebt en als je kan onthouden welke monsters het stapeltje geworven heeft, dan kan je ongeveer inschatten hoe sterk de stapels zijn.

Om te bewegen begin je met het gooien van een normale dobbelsteen. Al je legioenen moeten ofwel blijven stilstaan, ofwel zoveel stappen doen als je gegooid hebt, mits ze daarbij niet op een vijandig legioen stuiten, want dan moet je daar vechten. Minstens 1 legioen moet bewegen.

Om te bepalen hoe je gaat bewegen, is het vertrekpunt belangrijk en in het bijzonder de randen van het gebied, waarvandaan je vertrekt. Staat er een uitgaand rechthoekig symbooltje op een van de randen van het gebied dan moet je die kant uit. Staat er een rondvormig symbool, dan heb je een keuze en mag je ofwel die kant op ofwel de kant van de driehoekige symbolen volgen. Heb je eenmaal de eerste stap gedaan, dan volg je daarna bij de volgende stappen altijd de driehoekige symbolen en ligt het pad dus vast.

Als blauw een 3 gooit in het bovenstaande voorbeeld, dan moet het anker via de Marsh en de Brush naar de Plains naast de Toren (vierkant volgen naar de Marsh, daarna de driehoeken). Het alternatief is gewoon in de Hills blijven staan. De adelaar heeft een keuze en kan zowel naar de Woods bovenaan in het plaatje (rondvormig) of naar de Brush naast de Toren (driehoeken) of natuurlijk blijven staan.

Nu valt het misschien niet meteen op, maar dit mechanisme heeft een middelpunt-vliedende werking. Als je niet oplet, staan al je stapeltjes zo aan de rand. En, de mooiste monsters, de colossussen, de giants en de dragons zijn juist te krijgen in het midden in de Mountains en de Tundra. Om daar te komen moet je eerst precies uitkomen op het gebied grenzend aan de middenste gebieden, voordat je daar kunt komen. Immers, kijk maar, de driehoekige symbolen leiden je nooit naar het binnenste gebied! Alleen als je precies in het aangrenzende gebied uitkomt, kan je besluiten de ronde symbolen te volgen en kom je er terecht. En als je er eenmaal bent, moet je de volgende beurt weer het gebied uit, immers alle gebieden in het centrum hebben de uitgaande rechthoekige symbolen, die een verplichte richting aangeven.

Ook de Toren is een bijzondere plek. Je kan er wel makkelijk doorheen, maar er stoppen en een aantrekkelijk monster (warlocks en guardians) recruteren, is niet makkelijk. Je kan er alleen op uitkomen, als je er naast gaat staan en dan moet je ook nog een 1 gooien anders moet je verder de driehoeken de toren weer uit volgen. Wat betreft die warlock, dat is natuurlijk eigenlijk geen monster maar in dit spel net als de angel een Lord. Om de eerste warlock te krijgen, moet de Titan er zijn. En dus maak je dan dus bekend, waar je Titan zich bevindt. Tricky…

Als goud in het voorbeeld 3 gooit, dan kan hij via de Toren in de Desert aan de rand komen, maar hij kan ook de driehoek volgen, dan stuit hij in de Swamp op de blauwe adelaar en wordt het knokken. Ook de andere weg via de Toren, leidt tot een gevecht, ditmaal in de Hills met de 5 monsters van het anker. Voor de gevechten wordt gebruik gemaakt van detailkaarten. Hier zie je de kaart van de Mountains met een echte Volcano.

Het voert te ver om precies uit te leggen, hoe de gevechten precies gaan, maar het is wel van belang om te vertellen, dat gevechten tot het bittere einde gevoerd worden, totdat alle monsters van 1 van beiden allemaal verslagen zijn. Overbodig te zeggen, dat het de winnaar ook vaak het een en ander kost. Vaak is de overwinnaar de verliezer van het eerstvolgende gevecht.
De inzet van het gevecht is het totale puntenaantal van het verslagen legioen (gewoon de waarde van alle monsters bij elkaar optellen), tenzij 1 van de partijen bij het openbaren van de legioenen besluit het meteen op te geven. In dat geval scoort de winnaar maar de helft van de punten. Heb je meer dan 100 punten, dan krijg je een Angel (6x4) en wordt je Titan 1 punt sterker (van 6x4 naar 7x4). Bij 400 punten, krijg je zelfs een Archangel (9x4!).

In gevechten zijn "native" monsters natuurlijk sterker dan normaal, vooral in het wat ruigere terrein (swamps, jungle, mountains), vergis je daar niet in. Verder, het is fijn sterkere monsters te hebben, maar het grotere aantal monsters is toch ook wel erg belangrijk. Niets zo ergelijk als bijv. een fijne Hydra in elkaar te zien meppen door een stelletje onbenullige Trollen.

Stacklimit en splitsen

Een legioen kan niet onbeperkt groeien. Het maximum is 7 monsters. Om dan nog meer monsters te werven, moet het legioen gesplitst worden. En je hoeft niet te wachten tot 7, dat mag ook al eerder, al moeten er minstens 2 monsters in beide legioenen zitten. En op zich is dat leuk, want 2 stapeltjes kunnen 2 monsters tegelijk werven, het vergroot de kansen. Maar ja, kleinere stapeltjes zijn natuurlijk wel een lekkere prooi voor de anderen en dat is weer zonde. Ook heb je bij het splitsen zetdwang. Immers 1 van de 2 legioenen moet bewegen, er mogen geen 2 legioenen op dezelfde plek zijn. En dat kan heel vervelend uitpakken. En bovendien, eenmaal gesplitste stapeltjes komen niet meer bij elkaar.

Voor meer tips & trics zie de Titan Tips&Trics.

Tot slot even wat spel-etiquette.

Als je het bordspel speelt, geef dan wat makkelijker "hopeloze" gevechten op. Het kost namelijk erg veel tijd, het is voor maar 2 spelers echt interessant en het verzamelen van leuke monsters is veel leuker, zeker voor de overige spelers.

Als je een stapeltje van het bord haalt om te bekijken, leg dan onmiddellijk het dekschild op het gebied, zodat er geen "misverstanden" ontstaan.

Iemand, die stapeltjes van een ander omgooit krijgt een vooraf afgesproken straf, bijv. het verplicht onthullen, waar je Titan ligt of zo.

Denk in de beurt van je tegenstander. Het is zo al een lang spel.

Titan is oorspronkelijk een Avalon Hill spel, volgens mij heeft Hasbro op dit moment de rechten. Het makkelijkste kun je Titan kopen via Internet in de VS kopen.

Cycloop.

Lees ook de technische & tactische tips... Terug naar het overzicht

 

Luister


Lees


Speel


Reacties