Bordspellen
Spellen
Hall of Fame
Top 10
Wat moet je spelen ?
Who is Who
Overthehill.com
Leuke links
Online spelen
Trans America
Clans
Potala

Inloggen

FAQ
Logboek
2016
Logboek 2016

 

 

Technische & Tactische tips

Het gebeurt niet zo vaak, maar deze tips&trics moesten worden herzien. De eerste analyse bleek niet goed te zijn. In dit spel gaat het om kolonisten, geld en goederen. In principe heb je daar gebrek aan. De eerste keer werd ik heel erg verslagen door de superieure kolonistenstrategie van een medespeler. Die pakte meteen een Hospiz (Hospitium in het "Nederlands"), zodat iedere nieuwe plantage meteen bezet was en Burgemeesterde alleen als er voor hem extra mannen te verdienen waren, bijv. met 5 kolonisten op het kolonistenschip, dan krijgt de burgemeester er 3 en de anderen maar 1.

Een ezel stoot zich... dus de volgende spelletjes paste ik die tactiek zelf toe en succesvol, tenminste als de anderen die Hospitiums niet voor mijn neus wegkaapten. Totdat ik met het Hospitium netjes in mijn bezit werd verslagen door iemand, die er een veel betere geldstrategie op na hield. Hij had 4 verschillende productielijnen (mais, indigo, etc.) plus een fabriek, zodat hij heel veel verdiende aan het produceren. Verder pakte hij consequent de rollen met geld voor onze neus weg, zodat hij als eerste de haven, de werf en twee grote paarse gebouwen te pakken kreeg en won.

Toen ik die strategie in de praktijk ging brengen, ook succesvol, dacht ik dat dit dan wel de ideale strategie was, totdat een creatieve tegenstander als een gek suiker ging produceren met een eigen schip om de punten mee te scoren.

Kortom, er zijn verschillende strategieen, die tot winst leiden. Wat mij iedere keer opvalt, is dat de winnaar vaak goede combinaties heeft. Dus bijvoorbeeld, veel verschillende producten en dan geld verdienen via de Fabriek (Manufaktur) en dan bijv. een Markthal en af en toe dure tabak of koffie naar het handelshuis. Mijn belangrijkste tip is dan ook, zoek naar een samenhangende strategie en bedenk dat je geld, goederen en mensen moet hebben. Bedenk van te voren hoe je die gaat krijgen.

Wat is verder aan tips&trics te geven? Wel:

  • Om te winnen moet je bijna altijd minstens twee steengroeves hebben. Dus, ofwel als de sodemieter meteen aan het begin van het spel een Bouwhut kopen en bemannen, of anders net zo vaak de kolonist kiezen, totdat je er twee hebt.
  • Als de Steengroeves op zijn, dan hoef je de bouwhut niet meer te bemannen. Veel spelers houden die bouwhut nog beurtenlang bezet, terwijl het niets meer oplevert.
  • Let goed op welke gevolgen de door jou gekozen actie voor de anderen heeft. Bijna alle spelers zijn zo op hun eigen eilandje geconcentreerd, dat ze niet zien, hoe anderen veel meer profiteren van hun acties dan de speler zelf. Het spel is eenvoudig genoeg om te kunnen zien, hoe een actie bij een ander uitpakt. Dat geldt bijv. ook voor die steengroeves. Kijk bij het kiezen van de rollen wie hoeveel steengroeves krijgt.
  • De "Hospiz" (Nederlands: Hospitium) is niet zaligmakend, maar wel goedkoop gezien zijn eigenschap en heel fijn, zeker als er aan het begin geen grote aantallen kolonisten komen. Als je hem koopt, moet jij nooit meer "Burgemeesteren", laat de spelers zonder Hospiz het monsteren van "werknemers" en het vervolgens plaatsen van die mannen lekker zelf opknappen, terwijl jij je met belangrijkere zaken bezighoudt en bovendien, als zij dan gaan burgemeesteren pik jij je graantje natuurlijk ook gewoon mee om de resterende gaten te vullen.

  • Misschien 1 uitzondering op dat verbod tot Burgemeesteren als er 5 krachten aangeboden worden, dan wordt het wel heel interessant om zelf te Burgemeesteren, namelijk als Burgemeester krijg je er 1 extra, vervolgens krijg jij de eerste van het reguliere aanbod en ook nog de laatste, drie keer zoveel als de andere…. Dat is wel heel interessant als je nog wat vacatures hebt.

  • Schuif met je arbeidskrachten om het aanbod op de arbeidsmarkt te beinvloeden!
  • Probeer zowel de werf als de haven te kopen, die combinatie is dodelijk.
  • Volg een andere goederenstrategie dan de speler voor je. Produceert hij indigo, dan produceer jij geen indigo.

  • Probeer een goederenstrategie te hebben met zowel goedkope als dure goederen, mais in combinatie met tabak of indigo met koffie. Die goedkope heb je nodig om de productie snel op gang te kunnen brengen. De dure heb je iets later nodig om te kunnen handelen en om anderen met die boten in de knoei te brengen.
  • Dat verhandelen van goederen is niet de manier om structureel geld te krijgen. Stel je daar niet te veel van voor. Er komt veel meer geld binnen via de Fabriek (Manufaktur) en de rollen kiezen. Het Kantoor (Kontor) is dus maar zelden een goede aankoop.
  • Suiker is heel vaak een goed product. Het is net iets duurder dan de goedkope om in de vaart te krijgen, daarom heb je er vaak minder concurrentie mee, en als je om wat voor reden dan ook geen dure goederen (tabak, koffie) hebt, bijv. omdat je geen geld voor een koffiebranderij hebt, dan is suiker een goed alternatief.
  • Het is heel fijn om aan het einde van de kapiteinsfase 1 duur goed over te houden en dat meteen daarna te kunnen verkopen aan het handelshuis.
  • Ik neem bijna nooit een pakhuis (Lagerhaus). Ik heb daar zelden spijt van.
  • Toen ik met het spel begon, dacht ik dat je ruimtegebrek zou hebben en dat het niet zo slim is om "kleine" gebouwtjes te kopen en plantages, waar je niet zoveel aan hebt. Dat is volgens mij niet zo. Met name de kleine gebouwtjes leveren "Siegepunkte" op, dus die kan je gewoon kopen.
  • Koop de Fabriek/Manufaktur als je kans krijgt en gebruik hem!

  • Het is mogelijk om met 45 punten al te winnen, maar ik denk dat je er meestal zo'n 10, 15 punten meer nodig hebt.
  • Meestal eindigt het spel omdat de kolonisten op zijn, af en toe omdat iemand zijn eiland heeft volgebouwd en slechts heel incidenteel omdat de "Siegepunkte" op zijn.
  • Je hebt 1, misschien wel 2 van die grote violette gebouwen van 10 (bonussen) nodig om te winnen. Spaar er op tijd voor.

  • Als je nog een boot moet kiezen voor je spullen, neem dan de grootste boot, zolang je geen Opslagruimte/Lager hebt. Daarmee reduceer je de kans, dat je je spullen niet kwijt kan en ze verloren gaan, ook bij volgende kapitein-ronde.

Cycloop

Lees ook de recensie... Terug naar het overzicht

 

Luister


Lees


Speel


Reacties