Bordspellen
Spellen
Hall of Fame
Top 10
Wat moet je spelen ?
Who is Who
Overthehill.com
Leuke links
Online spelen
Trans America
Clans
Potala

Inloggen

FAQ
Logboek
2016
Logboek 2016

 

 


Leeuwenhart is een spel van Klaus Teuber, u weet wel, hij van Catan. En alleen daardoor al interessant. Het spel bestond al een tijdje, maar nu het Catan-thema wel zo'n beetje helemaal uitgemolken is met Zeevaarders, Sterrenvaarders en wat allemaal nog meer, is de heruitgave van dit spel een mooie poging om het Catan-vuur gaande te houden. En ik moet zeggen, het is een geslaagd spel. Geen superspel, geen klassieker a la Catan, maar toch de moeite waard.

De doos, het bord en de speelstukken zien er leuk uit. Ridders te paard, kastelen die er volgens mijn kinderen uitzien als Zweinstein, wat wil je nog meer? Het bord bestaat uit 9 losse stukken, waardoor je iedere keer een ander bord krijgt, ook al zo'n goed Catan-gebruik.

Het is niet helemaal duidelijk waarom het thema Leeuwenhart is. Leeuwenhart is de naam van koning Richard Plantagenet, de kruisvaarder en koning van Robin Hood, maar in de regels staat een verwijzing naar King Arthur. Nou ja, een schoonheidsfoutje misschien, of is mijn kennis van de Britse geschiedenis niet meer wat het geweest is?
In ieder geval is het vierkante Brittanie in Leeuwenhart nog geheel maagdelijk en mogen de verschillende spelers tegen betaling van wat dubloenen her en der grenspalen plaatsen. Eenmaal een gebied afgepaald met daarin slechts een kasteel van 1 speler, dan neemt die speler dat gebied in bezit en scoort hij punten voor alles (bomen, dorpen, steden) wat er zich in dat gebied bevindt. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft, wint het spel. Simpel.

Hoe gaat het in zijn werk? Het spel begint met het verspreid op het bord plaatsen van kastelen en een ridder bij ieder kasteel. Het aantal ridders bij een kasteel geeft aan hoe sterk het kasteel is, wat van belang is als er rond het kasteel een gebied is gevormd, er aangrenzend een ander gebied is en er een conflict volgt.

Daarna begint het spel. Iedere beurt begint met het innen van je inkomen voor eventuele mijnen in je gebieden. Dan heb je de keuze om een kaartje te verkopen, wat geld oplevert, of een kaartje uitspelen, wat geld kost. Nieuw kaartje pakken, eentje van de verkochte kaarten (niet die je net zelf hebt verkocht) of eentje van de stapel en je beurt is voorbij.

Op de kaartjes staan 5 verschillende acties of soms een keuze tussen 2 acties:

  • grenspalen zetten (1, 2 of 3): herkenbaar aan het groene schild met daarop het aantal grenspalen dat je mag zetten, zie plaatje onder, deze is dus goed voor 2 grenspalen.
                                   
  • bestaand gebied 2 vakjes uitbreiden: rood schild;
  • 1 of 2 ridders plaatsen, geel;
  • een ridder laten overlopen, paars;
  • een bestand sluiten met een aangrenzend gebied, blauw.

Het begint meestal met het vormen van een begingebied, dat breid je uit totdat je grenst aan het gebied van een ander, je knokt wat, of juist niet (je kan verplicht vrede sluiten met zo'n blauw kaartje).

Interessant aspect van het spel is de Koningsstad, een stad in het midden (zie onder), die 5 punten waard is. Dat levert altijd interessante conflicten op.

Dat geeft een aardig beeld van het spel. Een leuk spel. Een spel ook, dat mij en trouwens ook mijn kinderen steeds beter bevalt, dus .....


Cycloop

Lees ook de technische & tactische tips... Terug naar het overzicht

 

Luister


Lees


Speel


Reacties