Bordspellen
Spellen
Hall of Fame
Top 10
Wat moet je spelen ?
Who is Who
Overthehill.com
Leuke links
Online spelen
Trans America
Clans
Potala

Inloggen

FAQ
Logboek
2016
Logboek 2016

 

 

Technische & Tactische tips

Wat moet je doen om te winnen? Tja, dat is niet zo simpel. Wat ik ontdekt heb:
  1. Je moet voldoende kaartjes hebben. Iedere gelegenheid om kaartjes te sparen moet je aangrijpen. Meestal is het een winnende tactiek om aan het begin veel te sparen. Mensen, die als eerste gaan lopen, winnen bijna nooit. De anderen springen namelijk vrolijk over die eerste heen en winnen. Op de site kan je zien hoeveel kaarten iedereen heeft, je kan niet zien, wie welke kaarten heeft, als je heel fanatiek bent, kan je bijhouden, wie welke kaarten pakt. Dat heb ik bij mijn eerste spelletje geprobeerd en daar ben ik heel snel weer mee gestopt.
  2. Je moet ook niet als laatste gaan, want dan kan er een gat vallen, dat je zelf moet overbruggen en dat kost je de kop.
  3. Zorg dat je zelf wel gaten (achter je) laat vallen. Zo schakel je mensen uit.
  4. Vaak ontstaan er routes van een bepaald symbool. Stel er ligt een fles, dan is de kans groot, dat de volgende speler ook een fles speelt om over je heen te springen, voor de volgende wordt het dan nog interessanter om een fles te spelen, etc. Als je meerdere kaarten van een bepaald symbool hebt, is het goed om zelf de eerste kaart van dat symbool neer te leggen en anderen uit te nodigen diezelfde kaart te spelen. Het is essentieel dat er routes zijn, waar jij er een aantal van hebt.
  5. Aan routes bijdragen is leuk, maar alleen als je er zelf het meeste van profiteert, when in doubt, wait. Geduld is in dit spel een schone zaak.
  6. Probeer zoveel mogelijk om geen 2 piraten te laten staan op een veld. Dan maak je het een volgende speler wel heel makkelijk om kaarten te sparen.
  7. Er ontstaan in het begin vaak een aantal stapeltjes van 3 op een aantal van de eerste velden. Zorg dat je daar bij staat. Het liefst in ieder stapeltje 1 piraat. Zo kun je makkelijk kaartjes sparen. Een veel voorkomende zet is wanneer je 2 stapeltjes van 3 achter elkaar hebt, waar je allebei een piraat in hebt staan. Dan speel je je piraat van het achterste stapeltje voorbij het voorste stapeltje, dan laat je je piraat uit het voorste stapeltje terugvallen naar het achterste (en pakt 2 kaartjes) en vervolgens laat je de vooruit gespeelde piraat terugvallen naar het voorste stapeltje en pakt weer 2 kaartjes. Die beurt heb je 1 kaartje gespeeld en 4 teruggepakt. Zo spaar je heel efficient kaartjes.
  8. Het kostte mij zeker 40 spelletjes, voordat ik ontdekte dat niet alle kaartjes even veel waard zijn. Het is moeilijk om daar een regel voor te geven. De symbolen die het verst van de start liggen zijn veel waard, psychologisch gezien vinden mensen het fijn om een flinke eerste stap te maken, de kans dat daarmee routes ontstaan is groter dan van de anderen. Symbolen, die op een strategische plaats ver uit elkaar liggen en waarmee je grote stappen kunt maken zijn ook veel waard. En dan met name tussen het begin en het midden van de gang en tussen het midden en het eind. Van het eindstuk zijn de symbolen, die het verst van de sloep liggen juist weer interessant, want daarmee kun je piraten binnenbrengen. Uiteraard is dat bij ieder speelbord anders.
  9. Voordat je zomaar besluit kaartjes te sparen, kijk even welke kaartjes je krijgt en welke kaartjes je vervolgens voor de anderen laat liggen. Als je echt heel fanatiek bent, hou je zelfs bij wie welke kaartjes pakt, maar dat is mij te veel werk. Alleen als er heel veel van een bepaalde soort uitgaan, onthou ik dat.
  10. Er is natuurlijk een tiende tip, maar die hou ik voor mezelf, ik wil ook af en toe blijven winnen.

Conclusie is wel, dat je een beetje handig moet zijn, maar dat een goede timing het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Dat zijn meestal hele goede spellen.

Cycloop

Lees ook de recensie... Terug naar het overzicht

 

Luister


Lees


Speel


Reacties