Bordspellen
Spellen
Hall of Fame
Top 10
Wat moet je spelen ?
Who is Who
Overthehill.com
Leuke links
Online spelen
Trans America
Clans
Potala

Inloggen

FAQ
Logboek
2016
Logboek 2016

 

 

Technische & Tactische tips

  1. Houd genoeg grondstofkaarten in je hand (5) en goedkope gebouwen (2, 3) op je eigen speelbord om snel en adequaat te kunnen reageren op onverwachte wendingen.
  2. Ga niet voor een strategie om te winnen door het verbinden van heiligdommen of beter gezegd, offer daar geen gebouwen of grondstofkaartjes voor op, tenzij je zeker weet, dat je in de beurt, dat je de aanval inzet, of hooguit de daaropvolgende beurt, de verbinding weet te maken. Ga voor de snelste manier om de 30 gebouwen op het bord te krijgen.
  3. Kijk erg goed naar de mogelijkheden van je tegenstanders om je te blokken, als je toch zo'n aanval om heiligdommen te verbinden inzet. Welke goedkope gebouwen hebben ze liggen, hoeveel grondstofkaartjes hebben ze en hoe ziet het landschap er uit?
  4. Gebruik de amphora's om zo'n onverwachte aanval uit te voeren of er eentje van je tegenstander te blokken.
  5. Bouw zo weinig mogelijk nederzettingen. Soms moet je ineens iemand blokkeren door ergens anders op het bord gebouwen te plaatsen. De kosten van die extra nederzettingen worden bij iedere extra nederzetting eentje duurder. Dat wordt al snel te duur. Minimaliseren!!
  6. Vergeet niet de regel, dat je iedere grondstof kunt betalen door een dubbele van een andere grondstof.
  7. Zorg dat je de dure gebouwen, zoals de straat, plaatst met de hulp van zoveel mogelijk grondstoffen op het bord en zo weinig mogelijk uit de hand.
  8. Een zeer verrassende tactiek kan zijn om een geblokt heiligdom via een nieuw borddeel in één keer bereikbaar te maken en dan meteen toe te slaan, bijv. door het uitspelen van een paar amphora's. Per definitie kan dat alleen met gebouwen van de stapels, immers pas als je de laatste van een stapel pakt, mag je er een nieuw borddeel bijpakken, dus daarvoor heb je dus ook grondstofkaarten en een beetje geluk nodig. Zorg dat je zo snel mogelijk van een stapel op één na alle gebouwen in het spel hebt gebracht, zodat je snel kunt toeslaan met een extra borddeel.
  9. Iedere keer dat je een gebouw van de stapels pakt en het niet direct op het speelbord plaatst, kost je dat later in het spel een extra beurt om te plaatsen (dat is dus éénderde van een beurt). Het trekken van een grondstofkaartje kost ook minimaal een derde van een beurt. Als je meer dan één kaartje spendeert om een gebouw meteen te plaatsen, dan verlies je in de race om als eerste alle 30 gebouwen te plaatsen. Als je een gebouw meteen kunt plaatsen, dan zul je dat in het algemeen meteen doen.
  10. Hoe meer gebouwen in de logische bouwvolgorde volgen op een bepaald gebouw, hoe belangrijker het is om zo'n gebouw snel op het bord te plaatsen. Zeker de duurdere, waarvoor je de grondstoffen op het bord nodig hebt. Maar zorg dan wel, dat er voldoende ruimte is om naast dat gebouw te plaatsen.
  11. Kijk goed naar de opbouw van de gebouwengroepen. Sommige hebben hele goedkope begingebouwen, de andere juist hele dure. Dat maakt uit hoe je ze behandelt, of je ze eerst op je eigen bord verzamelt en dan achter elkaar uitspeelt, of dat je ze meteen aan het begin op het bord plaatst, of dat je ze gebruikt om te blokken. Sommige groepen zijn heel klein en wil je gebruiken om amphora's te verzamelen, de andere zijn zo groot, dat lukt je toch bijna niet om die in zijn geheel te plaatsen.

Cycloop

Lees ook de recensie... Terug naar het overzicht

 

Luister


Lees


Speel


Reacties