Bordspellen
Spellen
Hall of Fame
Top 10
Wat moet je spelen ?
Who is Who
Overthehill.com
Leuke links
Online spelen
Trans America
Clans
Potala

Inloggen

FAQ
Logboek
2016
Logboek 2016

 

 


Het mooiste echte grote spel van het weekend was het spel Africa 1880, dat al in 1997 uitgekomen is bij Tilsit Editions (Frans!!!) en nog niet echt is doorgebroken. Zeer ten onrechte. Het is een echt mooi spel. En het is ook een echt onderhandelingsspel. Voor het eerst sinds Diplomacy heb ik weer mensen met elkaar van tafel zien weglopen en her en der met elkaar zien smoezen. En een klein voordeeltje, het duurt minder lang dan diplomacy en je hebt er minder dan 7 mensen voor nodig (3-6).

Bord en stukken

Het begint al met de doos. Die ziet er heel mooi uit en als je hem opendoet, dan valt de mooie kaart op, maar vooral de speelstukken in de vorm van kleine miniatuur koloniale huizen. Gelukkig wel van nep-ivoor. En natuurlijk de geweldige ordersheets, annex onderhandelingskaarten. Nog mooier dan bij Diplomacy.

 

Waar gaat het om?

In het spel ben je een koloniale mogendheid, die ergens aan de kust van Afrika landt. Je kunt kiezen voor een historisch scenario (Fransen in Algerije, Engelsen in Egypte, Nederlanders in Zuid Afrika, Belgen in Congo, etc.), maar je kan ook andere varianten nemen. Dat maakt allemaal niet zoveel uit. Het doel in je Africa 1880-leven is het maken van zoveel mogelijk echte kolonies. Een kolonie is pas een kolonie als er 1 of meerdere geallieerde koloniale machten aanwezig zijn, die het land voldoende ontwikkeld hebben en die er een kolonie van willen maken. Dan wordt er zo'n mooi koloniaal huisje neergezet, de punten worden verdeeld (8 voor een eigen kolonie, 3 voor een gedeelde kolonie) en aan die kolonie mag je niets meer veranderen. Het spel eindigt als er minstens 22 kolonies zijn, of na 8 beurten.
Je begint het spel in een kustgebied van Africa. In dat gebied staat 1 token van jouw natie. Iedere beurt mag je besluiten of je dat gebied gaat ontwikkelen, of dat je een token in een aangrenzend gebied wilt zetten (exploreren is het woord). Per gebied verschilt de ontwikkelingsbehoefte, in de binnenlanden zijn er gebieden, die maar 1 ontwikkelingsbeurt nodig hebben om te kunnen koloniseren, kustgebieden 2 ontwikkelingsbeurten, Nigeria heeft maar liefst 4 ontwikkelbeurten nodig.
Als je alles op exploreren zet, dan verdubbel je dus iedere beurt het aantal gebieden waar je aanwezig bent!! En dan heb je ook nog iedere beurt aanvulling van een nieuwe vloot uit het moederland, die ergens in een kustgebied van Africa voet aan wal zet.
allianties

Nu zijn er maar 32 gebieden in Africa, dus vroeger of later kom je elkaar tegen. En dan ontstaat het onderhandelen. Iedere beurt moet je vertellen met wie je geallieerd bent en met wie je in oorlog bent. Daar hoef je overigens niet hetzelfde over te denken. Je allianties vul je in het geheim samen met exploratie, ontwikkel en landingsorders in op je superhandige orderformulier. Ik kan vinden dat ik met jou geallieerd bent, maar jij kan vinden dat we in oorlog zijn. Ben je met zijn tweeen aanwezig in een gebied, dan is het makkelijk. Ben je allebei geallieerd aan elkaar, of allebei in oorlog met elkaar, dan blijf je allebei in dat gebied staan. Is er 1 in oorlog en de andere niet, dan vliegt de vredelievende mogendheid eruit.

Met meerdere in 1 gebied wordt het moeilijker. Dan bepaalt wat de anderen over je vinden, wat er met je gebeurt. Zijn zij in meerderheid (gelijkspel is ook goed) met je geallieerd dan blijf je staan. Is de meerderheid je vijandig gezind, dan vlieg je er uit. Als je met zijn 3-en in een land staat en je bent elkaar allemaal vijandig gezind, dan vlieg je er dus allemaal uit!!!!

In de eerste ronde dachten wij dat je er alleen maar bij kon verliezen om vriendjes met iemand te zijn. Laat nou het toeval dat we met zijn vieren onze eerste aanvullende landingsvloot uit het moederland in hetzelfde kustgebied laten landen. Meteen allemaal met elkaar in oorlog, dag landingsvloten!!!

Nu kun je wel continu vijandig tegen anderen zijn, maar ten eerste vlieg je er dan zelf iedere keer ook uit en op een gegeven moment worden de anderen vriendjes en blijven zij staan, terwijl jij er nog steeds uitvliegt, maar ook niet onbelangrijk, je kan alleen maar een kolonie stichten als iedereen in dat gebied vriendjes met elkaar is. Maar als iedereen vriendjes is met iedereen, dan kun je weer heel makkelijk 1 persoon er helemaal uitgooien door in 1 keer massaal die persoon vijandig te bejegenen. Dan is zo'n persoon in 1 klap uit het spel.

Geen tweede plaatsen….

Overigens, er staat expliciet in de regels, dat dit spel geen tweede plaatsen kent. Ofwel je wint, ofwel je verliest.....

Iedere beurt bestaat uit 8 minuten onderhandelen, opschrijven en voorlezen van de orders, conflicten oplossen aan de hand van de opgegeven allianties en kolonies stichten. Simpele regels, veel interactie en bepaald niet eenvoudig te winnen. De kenmerken van een goed spel.

Cycloop

  Terug naar het overzicht

 

Luister


Lees


Speel


Reacties